Promovare a produselor tradiționale și artizanale românești: Rezultatele partiale ale chestionarului destinat consumatorilor

24 august 2017

Rezultatele partiale ale chestionarului destinat consumatorilor

Rezultatele partiale ale chestionarului destinat consumatorilor

     Proiectul "La Onuca" a demarat acum exact 5 luni, timp in care am promovat un stil alimentar si de viata sanatos, prin consumul de produse naturale, traditional romanesti, provenite din sudoarea muncii micilor producatori locali, artizani.



    Politica noastra este simpla, cumparam produse, le incercam si scriem o recenzie, o critica sincera. Astfel, am alcatuit pe blogul nostru (https://laonuca.blogspot.com) un minicatalog cu un numar de aproximativ 30 de produse. Apoi, paletei noastre de expunere s-au adaugat si evenimentele, targurile si magazinele care comercializeaza acest tip de produse.

     Treptat, preocuparile Onucai s-au indreptat si spre a crea o comunitate, spre a facilita interactiunea, apropierea, accesul intre micul producator local si consumatorul. In acest sens am creat un grup pe Facebook, "Grupul micilor producatori locali si iubitorilor de produse traditionale" (www.facebook.com/groups/grupulproducatorilorlocali), cu aproape 5000 de membri, dintre care peste un sfert sunt producatori.


     Apoi, deoarece exista o multime de cultivatori si crescatori nu sunt familiariati cu tehnologia informatica, nu cunosc mecanismele promovarii produselor lor, sau, pur si simplu nu beneficiaza de timp pentru a face asta, avand o experienta de peste 6 ani in blogging si promovare online, am venit cu sprijin direct si am ajutat unele mici afaceri pe partea de promovare online, relatii cu publicul, design grafic elementar, fotografie. De asemenea, am creat si doua postari in care am oferit sfaturi despre "Cum sa isi imbunatateasca imaginea si expunerea" (https://laonuca.blogspot.com/2017/03/sfaturi-pentru-producatori.html), sau "Cum sa isi inregistreze produsul ca produs traditional romanesc" (https://laonuca.blogspot.com/2017/04/afla-cum-poti-sa-iti-inregistrezi.html).

     Mai departe, pentru a progresa, pentru a face mai multe, era nevoie ca sa intelegem cu cine avem de a face, ce public consumator exista, care sunt nevoile si preferintele lui? In acest sens am creat acum 2 luni un chestionar (www.isondaje.ro/sondaj/528782269/1/destinat consumatorilor romani, cu 12 intrebari scurte, la care am strans peste 100 de respondenti. Mai jos, pe scurt, comentariile pe marginea rezultatelor acestui sondaj:

  • Ponderea barbati/femei a fost superioara celor din urma, 48 barbati vs 63 femei, aratand ca mai preocupate de acest domeniu sunt persoanele de sex feminin.

  • Varsta medie inregistrata a fost de 36.4 ani, aratand ca tinerii sunt mai deschisi spre o alimentatie de acest tip.

  • Provenienta respondentilor a fost, in functie de judet, astfel: Bucuresti+Ilfov 24, Mures 17, Cluj 11, Constanta-Iasi-Timis 5, Maramures 4, Arges-Botosani-Dolj-Galati-Gorj-Neamt-Salaj 3, Bihor-Brasov-Hunedoara-Sibiu 2, Alba-Arad-Calarasi-Olt-Prahova-Valcea-Vrancea 1. Rezultatele arata un interes mai ridicat in orasele principale, mari din tara, care se poate explica prin existenta unui public consumator mai divers si un nivel de trai mai ridicat. In momentul de fata s-a reusit o coeziune si infintarea de magazine specializate sau asociatii in urmatoarele orase: Bucuresti, Cluj, Constanta, Baia Mare, Sibiu, Alba Iulia, Bistrita-Nasaud, Suceava, Bacau.

  • Ultima forma de invatamant absolvita de catre cei care au raspuns la chestionar este: facultatea (38.7%), studii postuniversitare (35.1%), liceu/scoala profesionala (23.4%), gimnaziu (2.7%). Denota un public consumator educat.

  • Venitul total al familiei tale: > 3000 RON (58.6%), intre 1500-3000 RON (33.3%), minim pe economie (8.1%). Aceasta arata ca, consumatorii care aleg astfel de produse au un nivel de trai ridicat, ceea ce coincide cu realitatea din teren, adevarul fiind ca produsele naturale au un pret destul de ridicat comparativ cu celelalte si nu oricine si le permite. Aceasta idee este intarita si de rezultatul la intrebarea urmatoare.

  • Cat de costisitor li se pare sa manance sanatos: acceptabil (65.8%), foarte costisitor (23.4%), deloc costisitor (10.8%). Asadar, un procent destul de mare considera ca este foarte costisitor sa manance sanatos.

  • Cum prefera sa arate cosul lor de cumparaturi: 92.8% prefera sa achizitioneze alimente mai putin dar o mai buna calitate. Contravine oarecum cu parerea generala a celor din media ca romanii prefera cantitatea in locul calitatii, in special datorita posibilitatilor materiale limitate.

  • Raportul carne/vegetale din alimentatie este surprinzator oarecum, predominant vegetale (61.3%), subiectiv interpretand am fi putut spune ca romanii sunt destul de gurmanzi si mari consumatori de carne. Insa, s-a dovedit a fi un raport destul de echilibrat.

  • Atunci cand vine vorba despre cat de decisi sunt sa isi schimbe stilul alimentar spre unul sanatos, 71.2% sunt foarte decisi, 24.3% sunt indecisi, iar 4.5% nu doresc. Asadar, net superior este grupul celor foarte decisi sa manance sanatos, destul de infim este procentul celor care nu doresc sau nu le pasa de ce mananca, cu alte cuvinte, pe cand exista inca un numar destul de mare de consumatori indecisi si care asteapta sa fie convinsi de noi, de voi, de producatori, ca produsele naturale sunt alegerea cea mai buna.

  • La intrebarea daca sunt incantati de deschiderea unui butic cu produse naturale in orasul lor, 91% au raspuns ca "da".

  • Cat de des ar efectua cumparaturi dintr-un astfel de butic: 58.6% 1 data/saptamana, 23.4% zilnic, 18% 1 data/luna.

  • Cat ar fi dispusi sa cheltuiasca pe saptamana pentru produse naturale: 68.5% intre 50-200 RON, 17.1% > 200 RON, 14.4% < 50 RON.

  • Ce tipuri de produse ar fi interesati sa cumpere: fructe-legume (44.1%), carnuri (15.3%), branzeturi (14.4%), lactate (5.4%), apicole-piscicole (4.5%), panificatie-cosmetice (3.6%), artizanat (2.7%), alcoolice-borcanase-conserve (0.9%). Aceste raspunsuri sunt putin descurajante pentru noi, deoarece aprozare gasesti la tot coltul, astfel, care este pana la urma avantajul deschiderii unui nou magazin cu produse naturale diverse?


     Chestionarul ramane deschis in continuare si il puteti completa accesand urmatorul link (www.isondaje.ro/sondaj/528782269/1/), iar rezultatele complete le puteti vizualiza aici: www.isondaje.ro/surveys/results/528782269 .

     Ce ramane de facut dupa aflarea acestora, care este concluzia, ce este de realizat mai departe? Mici producatori trebuie sa se organizeze, sa se asocieze, ca sa razbeasca pe piata comerciala. Este necesara construirea unei echipe/asociatii pentru optimizarea promovarii micilor producatori, formata din: PRs, organizatori de evenimente, consilieri accesare fonduri, distribuitori, designeri grafici, web designeri, fotografi, etc.

     Noi asteptam mesajele voastre la adresa de email laonuca@yahoo.com, cu idei, propuneri, sa stam la o poveste, sa impartasim ganduri.




3 comentarii:

  1. Buna ziua! Pe grupul pe care-l detin, la distribuirea acestui articol am pus intrebarea daca sondajul a fost doar online. Dupa ce am aflat raspunsul, am si explicat. Ceea ce urmeaza este citat de pe grup. "Foarte, foarte buna initiativa si de foarte laudat. Insa, ca relevanta a sondajului, am unele indoieli. Am participat si eu la el, stiu ca am raspuns in urma cu cateva saptamani. Insa rezultatele lui nu pot generaliza piata de consum din Romania. Intr-adevar, nu stiu daca asta ati dorit sau tinta a fost si va fi doar consumatorul de si in online. Va spun doar doua exemple: clar ca oamenii cu o situatie financiara mai buna sunt activi, in majoritate, si pe online. Clar ca, la nivel declarativ, toti (sau majoritatea) vor sa plateasca mai mult pe produse de calitate. Repet, la nivel declarativ. Sunt 100% ca majoritatea dintre cei care au mentionat in sondaj acest lucru, pusi in fata faptului implinit, vor avea retineri si vor cauta motive sa nu faca acest lucru. Si ultimul punct pe care vreau sa-l subliniez: facebook-ul este un mijloc de manipulare enorm. Unii dintre cei care vor acest lucru sunt si semenii nostri, aparuti, zic eu, peste noapte, dar cu conceptii profund adancite ca intr-o secta religioasa, si anume veganii. Aici includem si intr-u tot iubitorii si salvatorii de animale (si aici nu ma refer la caini si pisici ci la gaini, porci, etc). Astia sunt interesati direct sa "prefere" vegetalele, sa promoveze acest lucru, sa-l aprofundeze in mintea tuturor. Asta este, zic eu, motivul, sau unul din motivele, pentru care a iesit acel procent de peste 60% in favoarea celor care prefera iarba un locul carnii ca mancare de baza. Strada da pulsul, raspunsurile oamenilor de pe strada luati aleatoriu, zic eu, ar fi mai elocvent."

    RăspundețiȘtergere
  2. Burcea Alina a comentat pe Facebook: "Nu sunt interesati de mai multe produse fiindca suma alocata saptamanal ar fi intre 50-200 de lei, probabil cei cu 50 fiind cei mai multi, printre care si eu. Ori la un magazin cu diverse produse, toate costand destul de mult, mai exact de la 20-30 de lei in sus, ar insemna sa lasi aproape 100 de lei pe 3 maxim 4 produse. De aceea probabil ca lumea e interesata in mare parte de legume fructe. Am mai vazut la targuri preturi de "producatori", 60 de lei soricul, 25 de lei borcan mic de dulceata ori miere, 60-70 de lei kg de carnati samd. Poate statistica suna bine, dar realitatea e alta. Anul trecut, la targul toamnei, am dat 15 lei pe o cutiuta miiiiica miiica de pastura parca. Am facut calculul..reiesea un pret de 600 de lei kg!?!?!! Si cat m-am invartit eu pe acolo nimeni nu a mai cumparat. Am luat de curiozitate, dar credeti ca a doua oara mai iau? Cand oricum aia se consuma zilnic cica 3 lingurite. Pai in cutiuta aia erau 2 nu 3. Inteleg ca sunt cheltuieli, inteleg ca e munca, dar si producatorii trebuie sa inteleaga ca nu din rea vointa nu se cumpara ci pentru ca fizic/efectiv, nu sunt bani. Mancarea nu e o chestie pe care o iei o data, ci constant, ceea ce implica si costurile aferente. Daca o familie are venitul de 2500-3000 de lei, are rate, 2 copii care merg la scoala, facturile, care iarna au ajuns sa fie colosale, cum sa isi permita numai produse de aproape 100 de lei kg? A sunt aia care nu vor sa dea desi au, ca sunt prosti, aia sunt alta categorie. Dar cei mai multi nu isi permit efectiv..."

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iordache Vasile.25 august 2017 la 00:40

      In momentul in care piata produselor traditionale,v-a creste, cel mai probabil preturile se vor aseza, acolo unde raportul dintre costul de productie si pretul de la raft permite acest lucru. Important in momentul de fata nu este cantitatea ci incurajarea consumului astfel incat competitia pe piata sa se faca in raport de pret/calitate

      Ștergere