Promovare a produselor tradiționale și artizanale românești: Uleiul presat la rece din Somcuta Mare

16 iulie 2017

Uleiul presat la rece din Somcuta Mare

Uleiul presat la rece din Somcuta Mare


Produs: Ulei presat la rece Somcuta Mare
Producator: SC Alco SRL

Familia: Pop (tatal), Muresan (fiica si ginerele)

Localitate: Somcuta Mare, Maramures

Traditie din 2016


"Gustul copilariei"



     Acesta este sloganul care si-i l-au ales, extraordinar de bine si inspirat, cei din Somcuta Mare. Cand primim musafiri si gusta din uleiurile noastre, exact aceasta este exclamatia lor: "aduce aminte de copilarie". 

     Am fost foarte bucurosi sa primim ulei presat la rece de la Maramures, Onuca fiind din regiune, din Salaj, si ne putem mandri ca am ajuns sa gatim doar cu acest tip de uleiuri, foarte gustoase si sanatoase. 

     Cel mai interesant ni-i s-a parut cel cu hribi, o combinatie destul de inedita, pe care il pretuim mai ales fiindca hribii sunt o specie de ciuperci destul de valoroasa si greu de gasit. Din gama de produse am mai incercat uleiul cu ardei habanero si uleiul de dovleac.


     In imaginea de mai sus se poate vedea gama aproape completa de uleiuri Somcuta Mare, eram foarte curiosi sa simtim gustul si uleiului de floarea soarelui standard, fara condimente, sa facem un zero, o calibrare a gustului, dar cu siguranta in viitorul apropiat vom incerca si aceasta varianta, si va indemnam si pe voi sa le achizitionati, sa le incercati si sa ne spuneti cum vi-i s-au parut.

     Noi credem ca merita incercate, neputand fi comparate cu uleiurile din comert, care, dupa ce te vei obisnui cu cele presate la rece, ardeleneste si "pe sleau" spus, cele de pe rafturile magazinelor vi-i se vor parea "spalaturi".

    Asadar, uleiul Somcuta este unul presat la rece, nefiltrat, netratat chimic, decantat natural, asadar 100% natural. Gama de produse cuprinde ulei de floarea soarelui cu busuioc, cimbru si rozmarin, cu hribi si cu ardei habanero, ulei de nuca, ulei de dovleac, ulei din seminte de catina, ulei din samburi de macese.



Ingrediente: ulei de dovleac
Cantitate: 250 ml
Valori nutritionale/100 g: glucide 0 g, grasimi 99.6 g, din care acizi grasi saturati 12.9 g, acizi grasi mononesaturati 28.01 g, acizi grasi polinesaturati 49.88 g, proteine 0 g, fibre 0 g, sare 0 g, valoare energetica 925 kcal.


Cantitate: 250 ml
Ingrediente: ulei de floarea soarelui si hribi.
Valori nutritionale/100 g: glucide 0 g, grasimi 99.9 g, din care acizi grasi saturati 9.7 g, acizi grasi mononesaturati 19.78 g, acizi grasi polinesaturati 68.75 g, proteine < 0.05 g, fibre < 0.05 g, sare 0 g, valoare energetica 899 kcal.


Cantitate: 250 ml.
Ingrediente: ulei de floarea soarelui si ardei habanero.
Valori nutritionale/100 g: glucide 0 g, grasimi 99.9 g, din care acizi grasi saturati 9.7 g, acizi grasi mononesaturati 19.78 g, acizi grasi polinesaturati 68.75 g, fibre < 0.05 g, proteine < 0.05 g, sare 0 g, valoare energetica 899 kcal.

     "Produsele pe care le producem sunt 100% naturale, uleiuri extrase din seminte fara a fi tratate chimic si fara a fi procesate. Presarea la rece (la max 45-50 grade) mentine toate valorile nutritive ale semintelor transformate in ulei. Suntem printre putinii pe piata care nu folosesc filtrarea! Uleiurile noastre se decanteaza (se limpezesc natural) si asta le da un plus de gust, savoare si multe proprietati nutritive benefice organismului nostru. Folosim doar seminte romanesti, seminte cu coaja!"

       Din respect pentru consumator si ca sa fii cat mai corect si complet informat, Nicoleta Muresan, cea aflata in spatele uleiului presat la rece din Somcuta Mare, a fost foarte amabila si a raspuns catorva intrebari adresate de catre noi, intr-un mini-interviu special pentru Onuca.


1. Incepand din ce an aveti traditie in domeniu?
Activitatea a inceput-o tatăl meu, in anul 2013 – an in care am investit impreună în achiziționarea presei, insă au urmat 2 ani in care a testat, a invățat, a greșit și a luat-o de la capăt in procesarea semințelor și producerea uleiurilor presate la rece. În acest timp, eu incă lucram intr-o multinațională in Cluj.

2. In ce an ati inceput practic productia dupa toate certificarile si obtinerea autorizatiilor?
In 2016, după un an de chin și modificări ale spațiului de producție și stres privind documentele, am obținut autorizația de producător.

3. Sunt dificil de obtinut?
Da, sunt dificile ... dacă nu dai peste un funcționar flexibil, cu viziuni mai optimiste și mai de intrajutorare ... e foarte multă birocrație, multă informație confuză, multă rigiditate din partea instituțiilor statului și implicit a angajaților acestora, multă nepăsare în livrarea de informații clare și 0 dorință de ajutor/serviabilitate.

4. Cine se afla in spatele micutei voastre afaceri, creierul operatiunilor?
Este un business de familie – tata l-a inițiat, iar după apariția fiicei mele, am simțit nevoia să mă dedic și eu acestui proiect, tocmai pentru a putea lucra mai mult de acasă și pentru a petrece mai mult timp cu fetița. Tot in spatele businessului este și soțul meu, cel care ne-a ajutat cu o finanțare pentru a putea demara proiectul și care, pe lângă cariera de sportiv (handbalist) ne ajută cu tot ce poate când are timp.




5. Cati oameni sunt implicari in procesul de productie?
Tata se ocupă de partea de achiziție de semințe, procesare uleiuri, partea tehnică și acte contabile (avem și un contabil cu care colaborăm), iar eu mă ocup de marketing, promovare, comenzi, relații clienți, relații cu furnizorii, administrare pagină FB etc ... plus împreună sau separat ambalăm, etichetăm produsele ... deci 2 oameni.





6. In ce procent procesul de productie este manufactura si in ce proportie este mecanizat?
Mecanizat este procesul de fabricare a uleiurilor presate la rece, apoi totul devine manual ... uleiul brut este lăsat să se decanteze natural în vase speciale, iar apoi urmează ambalarea în sticle, etichetarea, ambalarea in cutii, livrarea.

7. Care este produsul reprezentativ simbolic pentru micuta voastra activitate de productie?

Am început cu producerea de ulei din semințe de floarea-soarelui, în consecință acesta e cel mai vechi, dar ca și unicitate pe piața românească e ulei cu hribi și uleiul cu habanero – doar noi le producem, deocamdată ... lucrăm și la o certificare OSIM.



8. Istorisiti putin tehnica, pasii productiei lui.
Semințele atent alese și vânturate anterior sunt introduse în presă. Se obține un ulei tulbure, brut care apoi este depozitat in bazine speciale și care va sta intre 1 săptămână și 5 săptămâni la decantare naturală. (floarea-soarelui se decantează/limpezește intr-o săptămână, nuca și dovleacul de exemplu au nevoie de până la 5 săptămâni – timp în care ambalăm treptat uleiul, in funcție de cât s-a decantat). Nu filtrăm uleiurile, tocmai pentru că nu dorim să le supunem la încă un tratament termic.
Singurul tratament la 55-60 grade e prima presă, in care sunt stoarse semințele și rezultă uleiul brut și șrotul ce îl vindem ca furaj pt animale.

9. Prin ce se remarca produsele voastre fata de restul ? Ce au unic ?
Cum am spus și mai sus, sunt decantate natural și nefiltrate, iar brandul/designul e unul familiar, de apropiere de copilărie ... scrisul de mână, culorile ne duc către casa bunicilor...

10. Va ajuta cineva in promovarea produsului dvoastra? Ati investit in crearea unui logo, etichete, website, promovare online, etc ? Este costisitor ?
Deocamdată, de 99% din promovarea on-line mă ocup eu, insă ne gândim să apelăm la specialiști cu care să ne consultăm tocmai pentru a obține rezultate mai bune, să fim mai cunoscuți și să vedem și o altă abordare. Da, tot ce inseamnă design logo, etichete e ideea mea, însă transpusă în pagină de o tânără graphic designer cu care colaborez încă din fașa ulei de Șomcuta și cu care am o relație extraodinară, îmi transpune în imagine toate gândurile și ideile. Promovare on-line, nu am făcut foarte multă ( pe Facebook mai multă), pe site prin Google Ads nu am făcut deloc pt că este intr-adevăr costisitoare. Ca să faci o promovare bună, pe un timp mai indelungat pentru a avea rezultatele scontate, e nevoie de un buget sănătos .

11. Ce importanta considerati ca au acestea in succesul micutei voastre afaceri?
Promovarea in zilele noastre este foarte importantă, dar totodată și recomandarea produsului este la fel de importantă, iar pentru noi recomandarea a funcționat cel mai bine până acum. E adevărat că pentru a deveni cunoscuți la nivel național e nevoie de mai mult, însă ne străduim să facem și acest lucru și să avem doar o direcție ascendentă.

12. De unde va procurati materia prima?
Materia primă o procurăm de la fermierii locali de prin zona noastră : Maramureș, Sălaj, Satu Mare, cam 99% ... dorim să încurajăm fermierii locali să reinvie culturi demult apuse, cum ar fi cea a dovleacului, iar în ultimul an chiar am reuși acest lucru.

13. Este ea de origine naturala, prelucrata bio/eco? Folositi conservanti si aditivi alimentari?
Materia primă nu este bio, nici eco pentru că nu avem culturi in zonă... însă putem spune că nucile și dovleacul sunt și bio și eco ... că nu necesită nicio stropire cu nimic și nici pământul nu a fost ierbicidat inainte, dar niciun producător nu are acte de bio/eco. Iar floarea-soarelui poate are îngrășământ complet : Na, Ca, P. Toate produsele noastre sunt 100% naturale, fără niciun conservat sau aditivi .

14. Care sunt modalitatile disponibile de achizitionare si livrare a produselor voastre, in ce magazine va gasim?
Cel mai ușor ne găsiți pe site-ul nostru www.uleisomcuta.ro sau pe facebook: https://www.facebook.com/UleipresatlareceSomcutaMare/
Iar acum lucrăm și la o hartă integrativă unde se va găsi rețeaua de distribuție. Până atunci ne puteți intreba orice pe Facebook și vă voi răspunde .

15. Care este motto-ul, crezul vostru?
Avem un motto: Alege să trăiești sănătos, alege gustul copilăriei! Iar alături de acest crez, avem încă câteva calități: suntem ardeleni cinstiți, care nu fac lucru de mântuială, livrăm calitate premium pe care o degutăm de fiecare dată și nimic nu se livrează dacă nu ne place nouă, copilului nostru. Punem suflet în fiecare sticluță de ulei, care este atent ambalată și etichetată .

16. Ce dificultati intampina un mic producator pe piata din Romania ?
Birocrația, legile total impotriva creșterii și dezvoltării micilor producători, vizibilitate redusă pe plan național, sprijin 0 din partea comunității/autorităților locale, lipsa finanțărilor și accesibilitatea lor și lista e atât de lungă și dureroasă.

17. Care este feedback-ul din partea cumparatorilor, sunt multumiti de produse? 
Feedbackul clienților noștri e cel care ne țin in mișcare și nu ne lasă să ne lăsăm de ceea ce facem... ei cred în noi, iar noi trebuie să facem tot posibilul ca să evoluăm și să ajungem mari.
Când te sună un om și îți spune că așa ceva n-a mai gustat vreodată, sau te recomandă la toți prietenii și au cuvinte numai de laudă la adresa muncii tale, e cel mai de preț feedback.
Atunci uităm de toate greutățile pe care le întâmpinăm și mergem mai departe.

18. Recomandati-ne si alti mici producatori locali din regiunea dvoastra.
Împreună cu alte câteva mame din Baia Mare, suntem parte dintr-o asociație Work At Home Moms România, cu filială și la Baia Mare. Ei, impreună cu aceste mame facem minuni! Mutăm munții din loc, ne sprijinim, ne informăm, ne ajutăm, creștem și invățăm impreună să fim antreprenoare, să facem un business să crească. Sunt multe care sunt la inceput de drum, făuresc lucruri minunate, dar nu au suportul financiar necesar ieșirii în față: una are magazin online cu produse bio – ( facebook Miria), alta face plastefină, o plastelină ecologică ( facebook – Plastefina), altă aduce cărți de poveste ( facebook Citim cu drag, Cartemma), altă face minuni din materiale (facebook Eva’s crafts), alta pictează pe orice ( facebook Magic Wand by Ale Moto), alta gătește minunat ( Hai să gătim), alta impreună cu soțul sunt apicultori ( Stupina lui Mark), alta e fondatorul unei școli internaționale ( Scoala internaționala) ... suntem multe și cu activități din cele mai diverse într-o comunitate minuntată.
Pe lângă acest grup mai avem producătorii de cosmetice de la FAIN , producătorii de mobilă Prelucana, legume și fructe Grădina din Deal (facebook), Apiland, Ferma foarte verde (facebook) – coacaze ecologice și muuuți alții.

19. Cum colaborati, convietuiti cu ceilalti mici producatori romani? Credeti ca ar fi benefica infiintarea unei asociatii la nivel national care sa va sustina?
Sincer, nu colaborez in niciun fel cu ceilalți mici producători ... suntem pe grupuri create pe facebook, dar nu dialogăm in niciun fel. Da, ar fi de ajutor o asociație care poate ar putea atrage mai ușor investitori și fonduri tocmai pentru a putea dezvolta afacerea mai ușor.




     Pe site-ul celor din Somcuta Mare puteti gasi de asemenea o descriere foarte interesanta a micii afaceri de familie maramuresene, pe care o transpunem si noi pe finalul articolului.


    "Ideea a fost a tatălui meu acum câțiva ani, fiind în căutarea unui nou business... după ce timp de 15 ani a deținut o afacere în domeniul pieselor auto, afacere ce s-a încheiat din cauza chinezismelor intrate pe piața românescă. Din nevoia de a avea o activitate, a căutat mult, s-a documentat în multe domenii, văzuse un documentar despre uleiurile presate la rece și totul suna atât de bine ... Era ceva sănătos, gustos, nu necesita o investiție mare pentru început. Prin urmare, în 2013, am achiziționat împreună cu tatăl meu o presă la rece, producție româno-italiană. Am luat această decizie, să facem o colaborare de tip familial, tată-fiică-ginere, de finanțare a unui nou business, după ce eu și soțul meu (handbalist de performanță) ne întorseserăm după ani în care am cutreierat "orașe handbalistice" :) din țară și doi ani de vis în Lisabona. Ne surâdea ideea, ne gândeam undeva în sufletul nostru că ne vom implica la un moment dat mai mult, că ne vom dori să creștem afacerea ...dar nu știam exact cum și când se va întâmpla asta. Primul an a fost de experiment... Implicarea tatălui meu a fost în cea mai mare proporție din 2013 până în 2014, deoarece împreună cu actualul soț eram încă prinși în multinaționale respectiv echipe sportive din alte orașe. In 2014 însă, s-a născut fiica noastră, Ema Nicole, iar datorită ei am decis că am avea nevoie de mai multă liniște, pentru a o crește într-un mediu cât mai plăcut și calm, iar Baia Mare devenea o opțiune viabilă ... după 10 ani :) Noul rol, de părinți, ne-a făcut să ne dăm seama că cel mai mult ne dorim timp pentru copilul nostru, că nu mai vrem să avem o viață plină de compromisuri, frustrări și zeci de ore de muncă pe săptămână, fără a putea fi, la nevoie, alături de ea ... fără a participa activ la creșterea ei, fără a vedea fiecare cuvânt nou, fiecare gest ... În acest fel, în principal eu, am renunțat la viața de birou ... și m-am mutat cu biroul în bucătăria noastră... de unde puteam să gândesc (pe timpul nopții când era liniște sau ziua când dormea) strategii pentru a crește un brand în care credeam cu tărie... și aveam să descopăr până la urmă, care era de fapt menirea mea ... Încet-încet, împreună am testat uleiuri, le-am dat și prietenilor, apoi și prietenilor prietenilor ... am căutat gusturi noi... lumea a început să fie curioasă să guste uleiurile noastre, care, la acel moment erau cu etichete scrise de mână, fără un logo definit, fără etichete frumoase care să le pună și mai mult în valoare ... dar lumea voia ... Și voia pentru că odată testate, nu se mai vedeau consumând altceva... "Ăsta da gust!" ziceau cei mai mulți dintre ei .." Îmi aduc aminte de copilărie!", ziceau alții... Și cu așa susținători am decis că e momentul să creștem, să le oferim tot ce ne stă în putință consumatorilor noștri... să punem în valoare acest brand frumos și natural ... să dăm posibilitatea cât mai multor oameni să guste, să savureze, să se trateze, să se întinerească, să se umple de energia uleiurilor presate la rece din Șomcuta Mare, Maramu' ! A fost greu și este deocamdată ... lipsa fondurilor constante a făcut de multe ori să batem pasul pe loc ... să ne gândim de zeci de ori să renunțăm, dar parcă de fiecare dată când ne venea să renunțăm, primeam un mesaj de mulțumire pe rețeaua de socializare, mesaj ce ne dădea aripi și forța necesară să continuăm, să luptăm, să ne dăm energie unii altora. În toată această luptă pentru ceea ce suntem azi (și mai avem muuuult de lucru), un rol deosebit l-a avut soțul meu, care mereu a crezut în mine și în tatăl meu, mereu m-a sprijinit, m-a ajutat cu tot ce-a putut, m-a susținut să merg înainte, să îndeplinesc ceea ce visam și voiam! Pentru noi respectul, onestitatea și bunăvoința sunt principii supreme...de aici am și pornit! Creăm produse 100% naturale, uleiuri presate la rece din semințe cu coajă achiziționate de la fermieri locali, tocmai pentru a susține agricultura locală, pentru a reînvia anumite culturi (cum ar fi de pepeni/dovleci) demult lăsate să piară din lipsă de desfacere a semințelor. Creăm produse naturale, decantate natural. Ne dorim ca produsele noastre să fie cât mai aproape de natură, de felul în care natura lucrează... astfel după presarea semințelor, uleiul brut este lăsat la decantat (limpezit) natural în bazine speciale. Această decantare durează ... între o săptămână și trei săptămâni, dar gustul este pe măsură, la fel și beneficiile uleiurilor. Se păstrează aproape toate valorile nutritive. Creăm produse naturale nefiltrate . Nu ne dorim să producem cantități mari. Din această cauză și stocurile sunt relativ mici. Uleiurile sunt mereu proaspete, iar semințele atent selectate înainte de a fi procesate. Semințele nu se prăjesc. Creăm produse naturale cu un strop de zâmbet și bunăvoie în fiecare sticluță ce ajunge la dumneavoastră. E mereu voie bună când ne strângem să procesăm semințe, să îmbuteliem, să livrăm comenzi! Lucrăm cu drag la fiecare produs ce ajunge în casa dumneavoastră și suntem atenți la fiecare detaliu. Mulțumim tuturor celor care ne-au ajutat să ajungem aici! Datorită vouă, produsele noastre cresc de la zi la zi ... și tot mai multă lume le consumă! Cu stimă și prietenie, Edi(tatăl - procesator șef), Nicoleta ( fiica- cea care scrie, preia comenzi, se ocupă de tot ceea ce vedeți și cu care vorbiți zilnic la telefon sau pe FB), Daniel ( ginerele - handbalist de performanță, procesator șef adjunct, livrator șef, forța din umbră în zilele când nu joacă handbal ) :)"


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu